Δευτέρα 5 Μαρτίου 2012

Οι σπόροι μου

  Η αλήθεια είναι ότι δεν είχα δώσει την πρέπουσα προσοχή. Τα ερεθίσματα ήταν κατά καιρούς πολλά, αλλά αν κάποιος δεν ασχολείται επισταμένα με ένα αντικείμενο, δεν μπορεί να αξιολογήσει την αξία των δεδομένων.
   Αναφέρομαι στους σπόρους. Όχι σε ότι σπόρους πέφτουν στα χέρια μου, αλλά στις ποικιλίες εκείνες που  έχουν δοκιμαστεί στη περιοχή μας, έχουν προσαρμοστεί στις ιδιαίτερες τοπικές συνθήκες, έχουν ικανοποιητική απόδοση και τέλος δεν έχουν δεχτεί γενετικές ή άλλες παρεμβάσεις.
   Τα πρώτα μηνύματα τα είχα λάβει αρκετά παλιά όταν ο φίλος Σπύρος άρχισε να καλλιεργεί στην περιοχή μας και να προσπαθεί να ενταχθεί με τον τρόπο αυτό στην αγορά, αλλά και στην ίδια την μικρή μας κοινωνία. Τα πενιχρά αποτελέσματα που είχε, με έκαναν λαθεμένα να μην εκτιμήσω σωστά την αξία της πρότασής του. Βέβαια ο ίδιος και στον μικρόκοσμο μας εντάχθηκε και τις απόψεις του υπερασπίστηκε και ζει την οικογένειά του με εισοδήματα που του αποφέρουν οι πρωτοποριακές για μας τους στενοκέφαλους, ιδέες του.
   Στη συνέχεια, κατόπιν προτροπής του ιδίου ατόμου, ήρθα σε επαφή με το Πελίτι, την εθελοντική κοινότητα ανταλλαγής σπόρων. Την ίδια περίπου εποχή άρχισα να φτιάχνω τον δικό μου κήπο και να αρχίζω να μπαίνω στο νόημα, του τι μπορείς να καλλιεργήσεις με τα ίδια σου τα χέρια. Σε αυτή την προσπάθεια τα περισσότερα τα οφείλω στη μάνα μου, μια γυναίκα που κατέχει τις βιωματικές γνώσεις του τι είναι σπόρος, τι είναι προσπάθεια, τι είναι επιβίωση. Όλα αυτά έχουν καταγραφεί στο υποσυνείδητο της, σε εποχές δύσκολες ακόμα και για την ίδια της τη ζωή.
   Ο συνεχής πειραματισμός, με ποικιλίες, καλλιεργητικές μεθόδους, είδη, εργαλεία κλπ, αλλά και η ενασχόληση με το διαδίκτυο, με έφεραν σε επαφή με δύο γυναίκες που ζουν στο Καρπενήσι, την Ellada και τη Natell. Αυτές οι δύο φίλες βιοκαλλιεργήτριες μου έδωσαν πολλές ποικιλίες σπόρων τομάτας, μαρουλιού, καυτερής πιπεριάς και πατάτας. Το στοιχείο όμως που με βοήθησε αφάνταστα ήταν η οργάνωση που είχαν στην ταξινόμηση της συλλογής τους. Από τους σπόρους αυτούς τελικά και μετά από μια πειραματική καλλιεργητική περίοδο, κατέληξα σε δύο έως τρεις ποικιλίες τομάτας, που συγκέντρωναν όλα τα χαρακτηριστικά που ζητούσα, καθώς και σε δύο ποικιλίες πατάτας.
Οι σπόροι μαρουλιού που μου έδωσαν οι Ellada & Natell
Οι σπόροι τομάτας
Οι σπόροι καυτερής πιπεριάς 

   Έτσι από πέρσι άρχισα να αναπαράγω ποικιλίες, να συγκεντρώνω σπόρους, να τους ταξινομώ όσον το δυνατόν αρτιότερα, να χρησιμοποιώ κατά το δυνατόν συνεχώς λιγότερα έτοιμα και αμφιβόλου προελεύσεως φυτώρια και τέλος να τους ανταλλάσσω με άλλους ανθρώπους που έχουν κοινές ανησυχίες.
Οι δύο ποικιλίες πατάτας που έχω από τις Ellada & Natell
Η αριστερά ονομάζεται Vitelotte και είναι μωβ, η δεξιά Corne de gatte και είναι στενόμακρη.
Η συλλογή των σπόρων μου από κηπευτικά

   Προς το παρόν διαθέτω ποικιλίες τομάτας, αγγουριάς, κολοκυθιάς κοντής και μακριάς, ηλιόσπορου, καλαμποκιού, φασολιών, γιγάντων, μαρουλιού, μαϊντανού, σέλινου και πατάτας. Λόγω του ότι όμως είναι η πρώτη φορά που αναπαράγω σπόρους, οι ποσότητες είναι ελάχιστες.
Σε λίγες μέρες θα παρακολουθήσω ένα σεμινάριο φυσικής γεωργίας, όπου απαιτούνται ικανές ποσότητας σπόρων. Έτσι σκέφτομαι μόνο για φέτος να μην ανταλλάξω με φίλους τους σπόρους μου, αλλά να τους δώσω για τους σκοπούς του σεμιναρίου.
Η αφίσα του 3ήμερου σεμιναρίου φυσικής καλλιέργειας

   Πάντως αν κάποιος ενδιαφέρετε ας με ενημερώσει.

2 σχόλια:

jetgreece είπε...

πολύ καλή εργασία

emp είπε...

ΦΕΤΟΣ ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΚΑΝΕΤΕ ΑΝΤΑΛΛΑΓΗ ΣΠΟΡΩΝ ;ΕΧΩ ΜΑΖΕΨΕΙ ΚΑΙ ΕΓΩ ΚΑΠΟΙΟΥΣ ΜΗ ΥΒΡΙΔΙΟΥΣ ΑΝ ΕΝΔΙΑΦΕΡΕΣΤΕ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΗΣΤΕ κος γιωργος 6983911190. e-mail panionemp@gmail.com.